Ubezpieczenie kredytu to produkt finansowy który ma zadanie zabezpieczyć interes klienta jak i banku. Trzeba wiedzieć, że w niektórych sytuacjach można zrezygnować z ubezpieczenia i odzyskać składkę. Przeczytaj dalej i dowiedz się czy i kiedy możesz odzyskać pieniądze za ubezpieczenie.
Podczas zaciągania kredytu warto zadać sobie pytanie czy chcemy się ubezpieczać, czy nie. Trzeba wiedzieć, że polisa zabezpiecza kredytobiorcę w przypadku śmierci, lub trwałej utraty zdrowia, ale i generuje większe opłaty.
Czym jest ubezpieczenie kredytu?
Ubezpieczenie jest dla banku dodatkowym zabezpieczeniem, które gwarantuje spłatę w przypadku gdy coś złego stanie się kredytobiorcy. Dla banku jest to również dodatkowy przychód.
Najczęstsze ubezpieczenia bankowe:
Ubezpieczenie na życie (na wypadek śmierci) – ubezpieczający spłaca kredyt w przypadku śmierci ubezpieczonego.
Ubezpieczenie od trwałego inwalidztwa – ubezpieczający spłaca kredyt w przypadku w którym ubezpieczony ulegnie wypadkowi, a co za tym idzie nie będzie mógł wykonywać pracy zarobkowej.
Ubezpieczenie od utraty pracy – ubezpieczający zobowiązuje się do spłaty kilku rat w przypadku w którym kredytobiorca straci pracę nie z własnej winy.
Ubezpieczenie od niezdolności do pracy – rozwiązanie podobne do ubezpieczenia od trwałego inwalidztwa, ale rozszerzone o wystąpienie choroby i nie musi dojść do wypadku.
W przypadku kredytów hipotecznych:
Ubezpieczenie niskiego wkładu własnego
Ubezpieczenie nieruchomości
Ubezpieczenie pomostowe – zabezpiecza bank do momentu wpisania go do księgi wieczystej
Czy można domagać się zwrotu ubezpieczenia kredytu?
Tak. Można. W kilku przypadkach:
– wcześniejsza spłata kredytu
– chęć rezygnacji z polisy w trakcie spłaty zadłużenia
– wypowiedzenie umowy kredytowej przez bank
W przypadku, jeśli składka ubezpieczenia została zapłacona jednorazowo za cały czas kredytowania – można wystąpić o proporcjonalny zwrot za okres ochrony który był niewykorzystany. Reguluje to artykuł 813 Kodeksu cywilnego.
Podobnie jest w sytuacji, w której składka była opłacana co miesiąc. W takim przypadku też mamy prawo do zwrotu, a bank ma obowiązek dokonać rzetelnego rozliczenia. Wniosek o zwrot składki ubezpieczeniowej należy skierować do instytucji w której podpisywaliśmy umowę ubezpieczenia, czyli do banku. Obowiązkiem banku jest zwrot niewykorzystanych środków na konto kredytowe klienta i zmniejszyć o tę kwotę saldo jego zadłużenia.
Jak zrezygnować z ubezpieczenia kredytu?
Pierwszym krokiem będzie napisanie stosownego wniosku do banku. Wniosek powinien zawierać wszelkie dane kontaktowe, jak również PESEL, numer polisty jak i numer umowy kredytowej.W niektórych bankach sprawa jest ułatwiona – można znaleźć na ich stronach internetowych gotowe wzory wniosków. Warto wiedzieć, że takie roszczenie przedawnia się w ciągu 3 lat.
Jakie są konsekwencje rezygnacji z ubezpieczenia kredytu?
Ogólnie zakup polisy nie jest obowiązkowy, aczkolwiek banki często dają lepsze warunki kredytodawcom, którzy takie ubezpieczenie wykupili. W związku z rezygnacją z ubezpieczenia, bank może podwyższyć oprocentowanie, jak i marżę, oraz zażądać dodatkowego zabezpieczenia kredytu. Może być różnie – na początku warto skonsultować się z prawnikiem i przekalkulować, czy będzie to korzystne.
Czy walka o zwrot ubezpieczenia się opłaca?
Jeśli spłaciliśmy kredyt przed czasem – oczywiście że tak. W innym przypadku wszystko zależy od tego jakie mamy ubezpieczenie i jakie są jego warunki. Warto wiedzieć, że koszt ubezpieczenia kredytu to nawet 30% całego zobowiązania.
Może Cię zainteresować:
SPŁACIŁEŚ WCZEŚNIEJ KREDYT? ŻĄDAJ ZWROTU KOSZTÓW!
KIEDY MOŻNA ŻĄDAĆ ZWROTU PROWIZJI?
ORZECZENIE TSUE: JEŚLI KREDYT ZOSTAŁ WCZEŚNIEJ SPŁACONY, MOŻESZ ODZYSKAĆ CZĘŚĆ WSZYSTKICH KOSZTÓW!
JAKIE JEST WYNAGRODZENIE KANCELARII PRAWNEJ W SPRAWACH O ZWROT PROWIZJI?